luni, 25 ianuarie 2016

Transfagarasan, drumul spectaculos ce duce catre Balea Lac

         Transfagarasanul este drumul printre muntii Fagarasului, ce incepe din localitatea Bascov, judetul Arges si se termina in apropierea localitatii Cartisoara, judetul Sibiu.
Cu o lungime de aproximativ 152 Km, parte a DN 7 C, drumul face legatura intre cele doua provincii istorice Muntenia si Transilvania.


       Cei mai multi dintre noi cunosc faptul ca idea construirii unui drum peste muntii Fagarasului i-a apartinut lui Ceausescu. Realitate este ca existau schite si planuri realizate inainte de 1960 care contineau detaliile unui drum ce printre muntii Fagarasului. Proiectul a fost abandonat deoarece bugetul de atunci nu suporta o asemenea cheltuiala, dar ideea a fost reluata dupa finalizarea lucrarilor la hidrocentrala de la Vidraru.

      Dupa invazia Cehoslovaciei, in anul 1968, s-a pus problema unui drum strategic, dar in zona Muntilor Cernei si Mehedintului.
In aceasta perioada, Nicolae Ceausescu a descoperit planurile initiale si a hotarat construirea unui drum cu o singura banda care sa asigura preluarea masei lemnoase a padurilor Fagarasilor si o ruta intre sudul si centrul tarii.
      Lucrarile au demarat in decembrie 1969, din ambele capete de la sud, genistii din cadrul Regimentului 1 Ramnicu Valcea, iar de la nord cei de la Regimentului 52 Alba Iulia. Acestora li s-au alaturat lucratori civili atrasi in special de salariu destul de consistent pe vremea aceea, de aproximativ 6000 de lei.
In anul 1971, Ceausescu a schimbat planurile si drumul a devenit un drum national cu doua benzi, iar zona muntilor Fagaras ar fi trebuit sa devina o statiune a sporturilor de iarna cu peste 100 km de partii de schi , partii de bob, patinoare si hoteluri.
Proiectul s-a impotmolit cauza fiind lipsa acuta de fonduri sau indreptarea acestora catre alte lucrari considerate la acelt timp de stricta necesitate . Drumul ce unduia pe langa crestele Fagarasilor inghitise bani cu lopata.
      In partea sudica drumul a fost construit pe drumurile forestiere care existau deja in jurul lacului, iar pe Valea Caprei era amenajat un drum forestier aproximativ 10 km.
      Lucrarile trebuiau finalizate in 1973, dar conditiile meteo nefavorabile si greutate traseului au amanat finalizare cu 1 an.
Drumul a fost finalizat pe 20 septembrie 1974, la inaugurare fiind prezent si Ceausescu. Initial, ruta alpina avea sa poarte numele sau, dar acesta a refuzat si astfel numele acesteia a devenit Transfagarasan.
A urmat asfatarea drumului, care a durat 4 ani, ruta de azi asa cum o stim noi fiind finalizata in anul 1980.


        Constructia drumului a cerut si jertfe omenesti atat din partea militarilor, cat si a civililor. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care si-au dat viata pentru construirea Transfagarasanului.
        In memoria acestora si a celor care au participat la constructia rutei s-au construit doua monumente Poarta Genistilor (coata 1200) si Poarta Întâlniri (cota 1600).
          Am prezentat in introducere ca Transfagarsasanul incepe imediat dupa municipiul Pitesti. De fapt Transfagarasanul, in acceptiunea celor mai multi incepe undeva in apropierea localitatii Capataneni (DN 7C km 35), ultima localitate din judetul Arges situata pe DN 7C si se termina la intersectia acestuia cu DN 1. De la Capataneni pana la Piscul Negru sunt 69 (DN 7C km 104) de kilometrii, de aici pana la tunel (DN 7C km 116+300) sunt 12, 3 kilometrii, tunelul are 884 de metrii, iar de la iesirea din tunel mai sunt 35 de kilometrii pana la DN 1. In total 117, 184 kilometrii.

     
       Cea mai inalta altitudine la care ajunge drumul este de 2042 metrii (in zona tunelului de la Balea), fiind situat dupa Transalpina care are o altitudine maxima de 2145 metrii.
       Drumul are 833 de podete si 28 de viaducte.
    TUNELURILE
        Odata cu pornirea lucrarilor la ruta printre muntii Fagarasului, o problema a constituit-o muntele Paltinul. Atfel s-a luat hotararea de a sapa un tunel. Tunelul are o lungime de 884 metrii, o latime de 6 metrii si o inaltime de 4,40 metrii fiind construit la kilometru 116+360 in anul 1972, fiind cel mai lung tunel si tunelul situata la cea mai mare altitudine din tara noastra. In anul 1974, la inaugurare a functionat in incinta acestuia si o instalatie de iluminat care nu mai exista.
        Pe ruta Transfagarsan mai sunt un numar de 4 tuneluri astfel :

    la kilometru 57+465, un tunel cu lungimea de 15,95 metrii si latimea de 6 metrii, construit in anul 1962;
    la kilometru 57+600, un tunel cu lungimea de 51,47 metrii si latimea de 6,20 metrii, construit in anul 1962;
    la kilometru 60+700, un tunel cu lungimea de 117,10 metrii si latimea de 6 metrii, construit in anul 1962;
    la kilometru 61+400, un tunel cu lungimea 97,89 metrii si latimea de 7,10 metrii, construit in anul 1962.

TRANSFAGARASANUL IN CIFRE
         La constructia drumului au fost dislocate aproximativ 3 milioane de tone de roca, folosindu-se numai putin de 6520 de tone de TNT.
         Pentru construirea tunelului prin inima muntelui Paltinul s-au utilizat 20 de tone de TNT, au fost excavate aproximativ 41 de miloane mc de roca si s-au folosit urmatoarele materiale de constructii:

    3573 de tone de ciment;
    89 de tone otel beton;
    24 000 de ancore;
    129 de tone de plase sudate;
    14 200 metri patrati de cofraje;
    1750 metri liniari de tuburi de beton;
    4100 de metri liniari de teava;
    50 de tone confectii metalice;
    6900 metrii cubi de nisip;
    6000 metrii cubi de pietris;
    3000 de tone cribluri;
    740 de lampi de iluminat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu